Őszi szünet – Történelmi napok /tanulási projektnapok/

2014. 10. 26-28.

Szeretünk a tanulásra úgy gondolni, hogy minden területet fel lehet dolgozni projektben is.

DSC_1654

A hétköznapokban ez sajnos kevésbé megvalósítható, mivel vannak más területek ahol szükséges, hogy fejlesszük a hozzánk járó gyerekek kompetenciáit, vagy külön csoportokban foglakozzunk velük, vagy éppen egy-egy műhely keretén belül foglalkozzunk különböző készségterület fejlesztésével. És persze nagyon fontos, hogy a másnapi iskolai feladatokra is folyamatosan készüljünk velük, hiszen a mindennapokban ez jelentheti a rendszeres sikerélményt.

De szerencsére vannak iskolai szünetek! Jött az őszi szünet, és így adott volt a lehetőség, hogy valami mást csináljunk, valami újat. A célunk az volt, hogy a szünet alatti tanulás játékos legyen, élvezzék a résztvevők, mégis ismeretanyagot sajátíthassanak el belőle. A csapatépítő jelleget is fontosnak tartjuk egy ilyen projekt során és azt, hogy mindenki egyenlő esélyekkel tudjon részt venni benne. Sokat gondolkoztunk azon, hogy mi az a tananyag egység, ami több korosztálynak egyszerre képes megfelelni. Végül a történelmi korokra esett a választásunk. Négy történelmi korból emeltünk ki olyan mozzanatokat, amik a legjobban jellemezték azt és ezek köré építettünk kreatív, ügyességi és informatív versenyfeladatokat.

A verseny a mentorcsoportok közt folyt, a végeredményt átlagolással számítottuk ki.

Új, ünnepélyes légkört teremtett, hogy minden mentor jelképes, korhű öltözetben jelent meg a programon. Már ez jelezte a gyerekek számára, hogy valami olyan történik most, ami eltér a mindennapokban megszokottaktól. Azok a mentorok akik beöltöztek, nagy sikert arattak a fiatalok körében és a hangulaton, hozzáálláson is dobott egyet ez e jelenség.

Három napban tudtuk megvalósítani a programot.

Az első nap az Őskoré volt. A programismertetéssel kezdtük. Különböző képeket és kis ppt segítségével beszéltünk az ember megjelenéséről, fejlődéséről, életéről. Majd forgószínpad rendszerben foglalkoztak a mentor-csoportok különböző fejlesztési területekkel. Minden állomáson gyakorlati élményeket szerezhettek az adott területen:

  1. Vulkánkészítés (kémia, kézügyesség, természeti tudásszerzés),
  2. Mamutvadász – társasjáték (stratégia, figyelem, taktika kialakítása),
  3. „Bunki” építés, azaz menedék építés (kreativitás, érvelés) – ezt minden csapatnak be kellett mutatnia és megmagyarázni, hogy miért úgy építették, mitől védheti ez meg az ősembert
  4. Barlangrajz (kézügyesség, kreativitás, az őskori rajzok lényege),
  5. Őskori totó (memóriafejlesztés, fogalmazás)

A pontokat közösen beszéltük meg a gyerekekkel és egymást is pontozták, így gyakorolva a demokrácia elveit is.

DSC_1630DSC_1622

Második nap az Ókorral kezdődött. A mentor csoportok egy-egy istent választhattak a görög mitológiából, akiről – némi ismerkedés után – le kellett írni, hogy mit szerethet, mit nem, egy napját, hogy hogyan is nézhet ki, mit csinál, és végül le is rajzolták. Az isteneket a mentorok személyesítették meg. Ennél a résznél is be kellett mutatni, hogy ki mit és hogyan gondolt az alkotásaival kapcsolatban.

DSC_1617DSC_1660

A Középkorral folytatódott a játék, ahol először két csapatba alakultak a gyerekek. Lovagrendet kellett alkotniuk, pajzzsal és címerrel és létre kellett hozniuk egy védők – támadók beosztást.  A számháború formáját használtuk fel arra, hogy egy izgalmas csapatjátékot készítsünk a gyerekeknek. Elkereszteltük Hercegnőszöktetésnek és egy kerettörténetet is elmondtunk hozzá, amely egy korabeli legendák elemeiből állítottunk össze egy hercegnő megmentéséről. A nap végén a boszorkányság került elő, ahol különböző gyógyhatású növényekből készíthettek főzetet (teát), és az összetevők jellegéről, eredetéről, hatásairól az interneten informálódtak a csapatok.

DSC_1648

A harmadik napon, az Újkorba, két gyakorlat során nyerhettek betekintést a gyerekek. Az egyik gyakorlat egy katonai kiképzés szimulálása volt. Itt a fizikumra volt szükség így az alsósok felsősök külön vettek részt rajta. A gyerekeknek nagyon tetszett a mentorok által felvett szerep és az több, mint egy órás blokk, ahol szerepek bújva próbálgathatták saját határaikat.

DSC_1689 DSC_1746

A másik játék ezen a napon két társasjáték volt; az alsósoknak a Carcasonne, a felsősöknek pedig a Catan. A nap végén közösen zártuk és értékeltük az átélt élményeket.

Összegezve, nagyon jól sikerült a Történelmi napok névre keresztelt projektsorozat. Minden tanulási folyamatnál igyekszünk úgy differenciálni, hogy a gyerekek egyéni kompetenciái is fejlődjenek, de a szociális, közösségi készségeik is tökéletesedjenek. Szeretnénk, ha ilyenkor mindenkinek sikerélménye lenne, ezért a korosztályi igényekre is figyelünk, a feladatok specifikálásával vagy csoportbontással. Voltak, akik kimozdultak a komfortzónájukból, mindenki egyéni szintjéhez képest tudott pontokat szerezni, miközben csapatmunkára is szükség volt és új ismeretek gyűjtöttek a gyerekek. De a legfontosabb, hogy nagyon tetszett nekik.

DSC_1708

Advertisements