2015.04.03.
Ismét megvalósíthattunk egy igazán izgalmas tanulási projektet. Most egy szűkebb történelmi kort vettünk elő és szempont volt, hogy minél több készségterületet érintsünk és, hogy több tanulási területen is szerezhessenek ismeretek a fiatalok.
A tavaszi szünetet kihasználva, megrendeztük A török megszállás Magyarországon elnevezésű három napos projektet. A célunk az volt, hogy a fiatalok a szünet alatt is hasznosan tudják kitölteni a szabadidejüket, ne csellengjenek, tanulmányaikhoz hasznosítható ismeretek szerezhessenek, és persze érezzék mindeközben jól magukat.
Két fő témakörünk volt; Egri csillagok és a Mátyás király, mivel ez a két témakör aktuális most az iskolában a hozzánk járó fiataloknak. Fontos volt, hogy játékosan dolgozzuk fel a témát, de a tanultakat máskor is fel tudják idézni és hasznosítani tudják az iskolai előmenetelükben.
Az program folyamán volt egy rövidebb, interaktív történelmi beszélgetés, ahol felmértük a gyerekek jelenlegi tudásszintjét a témában. Azután Pécs belvárosába mentünk be, ahol a Dzsámit, Minaretet és a török fürdőt látogattuk meg. Ezeken a helyeken játékos feladatokkal során szerezhettek információkat, konkrétumokat az adott történelmi korból. Volt nálunk egy palesztin-magyar önkéntes is, Noura, akivel a fiatalok beszélgethettek és különböző témákban összehasonlíthatták a keresztény és a muszlim kultúrát. Másnap a fekete sereg gúnyáját öltöttük magunkra, kartonból készített fegyverekkel és eskü tétellel, majd a törököktől a Budai várat is visszafoglaltuk. Tanultunk évszámokat, voltunk középkori vásáron, aminek a megvalósításában a Drogerie Markt önkéntesei voltak segítségünkre.
Az utolsó napon vár makettet készíthettek a gyerekek két külön csapatban ezt követően pedig fekete seregnek öltözve kellett a sportpályán az elbújt törököket elfogniuk. A nap zárásaként lakodalomra készülhettek a gyerekek különböző, a korra jellemző ételek megismerésével. Mátyás király és Beatrix esküvőjén a “Summáját írom Eger várának” című költeményt is elénekelte a násznép.
Zárásként beszélgettünk arról, hogy mi is történt velünk az elmúlt három napban és hogyan is éreztük magukat. Nagyon pozitív volt visszajelzések jöttek a gyerekek részéről. Mindenkinek nagyon tetszettek a programok. A félelmünk, hogy sok gyerek nem fog majd eljönni szerencsére alaptalannak bizonyult, mert egy nap kivételével majdnem mindenki eljött, tehát fent tudtuk tartani az érdeklődést is.
Fontos volt, hogy az értékelés a résztvevőkkel együttesen valósuljon meg, így amelyik gyakorlat engedte, ott a fiatalok egymást pontozták. A pontozásban a csapatmunkát, kreativitást, munka elosztást, a vállalt feladat teljesítését, a kommunikációt és a „Hogyan bántam a másikkal?” szempontokat vették figyelembe.
Kevés időnk volt, így maradtak ki játékok, amiket a későbbiekben szeretnénk velük bepótolni. Jó hangulatban sok új ismerettel mentek haza a fiatalok.
Írta: Fúrós Anita és Pintér Mesi