Közösségi Pedagógiai Gyakorlat

Közösségi pedagógiai gyakorlat az Élmény Tár Tanodában, avagy miért jó néha felállni az iskolapadból?

Viszonylag új (2013-as) kezdeményezés a Pécsi Tudományegyetem részéről, hogy a tanár szakos hallgatóknak a diploma megszerzéséhez, nem csupán a hagyományos iskolai tanítási gyakorlatot kell elvégezniük, hanem az 50 órás, úgynevezett „közösségi pedagógiai gyakorlatot” is. Hogy mit is jelent ez? A hallgatók olyan civil szervezeteknél, nem-formális oktatási intézményeknél próbálhatják ki magukat, ahol a „tanítás-tanulás” más módjaival is megismerkedhetnek, ráláthatnak a pedagógusi pálya összetettségére, a lehetőségek végtelen tárházára. A gyakorlat célja, hogy a diákok olyan demokratikus értékekre épülő, a társadalmi felelősségvállalást szem előtt álló szervezetekkel kerüljenek kapcsolatba, ahol szakmai fejlődésük szempontjából fontos tapasztalatokat szerezhetnek, fejleszthetik szociális kompetenciákat, „élesben” találkozhatnak a közösségi munkával, a civil szervezetek működésével. És hogy miért fontos ez Nekünk? Természetesen azért, mert mi is fogadunk gyakorlatos hallgatókat! 🙂WP_20170405_16_44_03_Pro.jpg

Először is: nagyon fontosnak tartjuk a közösségi pedagógiai gyakorlatot! Hisszük, hogy minden leendő pedagógusnak találkoznia kell a lehető legtöbb tanítási módszerrel és a lehető legkülönbözőbb helyzetekben kell kipróbálnia magát – így lehetnek valóban felkészült, széles látókörű pedagógusok, akik az egyetemi évek alatt magukra szedett rengeteg tudást képesek lesznek kreatívan átadni, akik képesek lesznek megújítani a pedagógus szakmát, bátran kísérletezve, új formák kipróbálásával, új szemléletmódok megvalósításával. Másodszor: nagyon örülünk, hogy a PTE minket is felkért partnerszervezetének, így a hallgatók nálunk is teljesíthetik a gyakorlatot! Ez is egy elismerés felénk, hiszen bizonyítja, hogy a nálunk végzett tevékenységek, a módszertanunk, a látásmódunk mind alkalmasak arra, hogy példaként szolgáljanak a hallgatók felé!

Nálunk a hallgatók megtapasztalhatják, hogy működik egy Tanoda, hogyan dolgozunk a hátrányos helyzetű gyerekekkel az élménypedagógia, a társasjáték pedagógia, a drámapedagógia (és még sorolhatnám…) segítségével. Megtapasztalhatják, hogyan formálunk a különböző korú gyerekekből közösséget, hogyan dolgozunk együtt a szülőkkel, az iskolával, a tanárokkal, szociális munkásokkal, a családsegítővel (ezek bizony a pedagógusoknak is mindennapi tevékenységei). Bekapcsolódhatnak a műhelyekbe, segíthetnek a gyerekeknek a tanulásban, a kertészkedésben, a zenélésben, a rajzolásban. Láthatják, hogyan működik nálunk a mentorrendszer és a mannarendszer. Részévé válhatnak a tanoda mindennapjainak, és ami a legfontosabb: részévé válhatnak a tanodás gyerkőcök életének is.

WP_20170405_18_13_19_Pro

Jelenleg is több tanár szakos hallgató végzi nálunk a gyakorlatát, aminek nagyon örülünk! Igyekszünk őket minél több mindenbe bevonni, a hétköznapok pörgésén túl külön foglalkozásokat, elméleti képzéseket nyújtani számunkra (csak úgy, mint minden önkéntesünk számára, számukra is fontosnak tartjuk, hogy komolyabb szakmai rálátást biztosítsunk a munkánkra). Reméljük, megtalálták nálunk a helyüket, és az ő példájukon, személyes élménybeszámolóikon felbuzdulva egyre több hallgató választja majd a mi tanodánkat a gyakorlat teljesítésének helyszínéül! Mi mindenesetre örömmel várjuk Őket… 😉

 

Advertisements