Iskolai közösségi szolgálat

Élménylelő Szuperhősök

Nem könnyű szakma az önkéntesség! Munka/iskola/egyetem után plusz 2-3 óra intenzív, sok-sok energiát és odafigyelést igénylő… igen, munka. Hogy az önkéntesek ne csak ezt a – kétségkívül kimerítő – oldalát tapasztalják meg az önkéntességnek, a Tanodában igyekszünk minél jobban bevonni őket a mindennapok eltervezésének és megvalósításának kreatív részébe is – hogy az önkéntesség energiával, ötletekkel, élményekkel való feltöltődést is jelentsen. Képzéseket, önkéntes elvonulásokat, közös ötleteléseket tartunk időről időre, hogy az önkéntesek is megismerkedhessenek egymással, megoszthassák egymással élményeiket, elképzeléseiket. Igyekszünk átadni azokat a módszertanokat, amiket mi is használunk a gyerekkel való tanulás, a műhelyfoglalkozások során. Így azok a kötött, frontális formák helyett, amikkel a közoktatásban találkoztak/találkoznak, ők is alkalmazni tudják azokat a kooperatív módszereket amikkel mi a Tanodában dolgozunk.

IMG_2396

Idén szerettünk volna a hozzánk az IKSZ keretein belül érkező diákoknak is lehetőséget biztosítani, hogy jobban bekapcsolódhassanak a programok tervezésébe és kivitelezésébe. Ők ugyanis különösen nehéz helyzetben vannak: sokszor alig kapnak segítséget az 50 óra kötelező közösségi szolgálat teljesítéséhez, nincsenek tisztában az opciókkal, folyamatos időhiánnyal küzdenek, így talán nem is meglepő, hogy sokszor inkább teherként, mint tapasztalatszerzési lehetőségként tekintenek az IKSZre (jó példa erre, hogy diákszájon az IKSZ “közmunka”, ami jelentésében igencsak eltér az önkéntességtől… 🙂 ).

Az “Élménylelő szuperhősök” projekt célja az volt, hogy megismertesse a gimnazista diákokat az önkénteskedés örömével, és lehetőséget biztosítson, hogy valódi és tartós élményeket/tapasztalatokat szerezhessenek az IKSZ keretein belül.

Idén szeptemberben nagyjából 20 fővel indult a program. A résztvevők a Leőwey Klára Gimnázium egyik francia tagozatos osztályába járnak, összeszokott csapatként érkeztek hozzánk a Tanodába. A szokásos felkészítő/ismerkedő képzés után külön beosztás szerint jöhettek a Tanodába délutánonként. Részt vettek a mindennapi munkában: tanultak a gyerekekkel, játszottak, segítettek a műhelyeken, kísértek minket a programokra. Két hónap hospitálás után közösen ütünk le velük, hogy megtervezzük az őszi projektet. A cél az volt, hogy a nálunk eltöltött idő alatt tapasztaltak és a saját ötleteik alapján összeállítsanak egy 5 napos projektet. Rengeteg ötletük volt! Témának a közlekedést választották: indoklásuk szerint azért, mert az minden korosztályt érint, olyan alaptudás, amit a mindennapok során tudnak hasznosítani.

Nem csak a tervezésből, a megvalósításból is jelentős részt vettek ki. Közlekedési táblákat készítettek a gyerekekkel, autójelmezeket kartonból, KRESZ-parkot terveztek velük. Az utolsó napon a focipályán felrajzoltuk a pályát, három csapatot formáltunk a gyerekkel, akik három különböző – az önkéntesek által kitalált- és vezetett állomáson játszhattak. Amíg a pályán az egyik csapat szituációs játékokat játszott, a másik csapat gyalogos és biciklis KRESZ-tesztet tölthetett  ki, a harmadik csoport pedig űrutazással kapcsolatos kvízt állított össze – amit a mentoroknak kellett megoldania. 🙂

A két és fél hónap alatt mind a gyerekek, mind az önkéntesek maradandó élményeket szerezhettek: megismerkedtek egymással, együtt tanultak, játszottak, kirándultak, együtt fedezték fel a közlekedés rejtelmeit. Talán elmondhatjuk, hogy elértük a célt, a diákok megtapasztalhatták az önkéntesség örömeit és nehézségeit, kipróbálhatták magukat “élesben” – a projekttervezésben és -megvalósításban – és ami talán a legfontosabb: találkozhattak a Tanodába járó gyerekekkel, egy kicsit részesei lehettek az ő életüknek is. 🙂

A projekt végén több diák jelezte, hogy továbbra is szívesen önkénteskedne nálunk, ők azóta is járnak, aminek nagyon örülünk! Új szuperhősökkel gazdagodtunk!

Advertisements