Motivációs rendszer és napirend

A külső motiváció belsővé tétele

10806444_819996404708444_4648989245739970910_n

Mikor ifjúsági klubból átalakultunk tanodává, kitaláltunk egy rendszert, ami megkönnyítheti a gyerekek számára a laza, szabadidős együttlétből, konkrét, strukturált keretek közé való átállást. Minden tevékenységért, amiben részt vettek manna pontokat kaptak, amiket havonta egyszer különböző értékekre, programokra válthattak be (képregény, ékszerek, játékok, mozijegy, stb.)

Mivel ez a rendszer jól működött továbbfejlesztettük, igyekeztünk folyton az aktuális igényekhez alakítani.

Ma már egy rugalmasan, de ésszerűen, átgondoltan alakítható motivációs rendszerként működik, amelyben differenciáltan tudjuk jutalmazni a gyerekek különféle erőfeszítéseit. A manna rendszert azért tartjuk nagyon fontosnak, mert ezzel érthető keretrendszert tudunk adni a gyerekeknek, amelynek segítségével célokat határozhatnak meg maguknak és a egyértelműen kijelölhetik maguknak, hogy milyen úton, milyen eszközökkel érik el azt.

A jutalmazási rendszerünknek két szegmense van: a fejlesztés és a közösségi.

A manna rendszerünket persze a saját igényeinkre, szükségleteinkre alakítottuk, máshol ez nem feltétlenül működhetne így. Mindig az aktuális, helyi igényekhez és az elérni kívánt motivációs célokhoz mérten kell kialakítani a rendszert.

Jutalmazás

  1. Fejlesztés

Közös tanulás – aktivitástól és belefektetett energiától függően 0 – 15 manna
Műhely részvétel – 15 manna
Jó jegy az iskolában – felfelé történő javítás: 5 manna, ötös jegy: 10 manna
Alkalmi, játékos feladatok – 10 manna

  1. Közösségi

Nano bajnokság (unalom és káosz elleni mini vetélkedők) – 5-7-10
Hogyan bántam a másikkal? – 0-15 manna
/A családgyűléseken, havonta egyszer a mentor csoportok közös megegyezéssel kioszthatnak mannákat, azért hogy a csoport tagjai hogyan viselkedtek egymással a hónap során. Mindenki egyéni pontot kap. Ezt a mentorcsoport tagjai (mentorok és mentoráltak egyaránt) egy beszélgető kör keretében havi egyszer beszélik meg. A mentorok és mentoráltak közösen hartározzák meg, hogy melyik gyerek hány mannát kap az adott hónapban és miért./
Családi ajánlás – 0-15 manna/család
/Havonta egyszer a gyerekek szülei/családja is javasolhatnak manna pontokat a gyerekeknek, az alapján, ahogyan otthon viselkedtek./

Jutalom beváltása

Vásár

Buszjegy – 5 manna
Csecsebecsék (képregények, könyvek, játékok, kártyák, ékszerek, plüssök, stb.) – 5-10 manna

Aukció – kikiáltási ár: 50 manna

Itt különleges, nem mindennapi programokra lehet licitálni. Minimum 50 mannával rendelkeznie kell a gyereknek, hogy beléphessen az aukcióba. (programok pl.: kalandpark, biciklizés, strand, mozi, stb.)

Éééééés méééééég….

A manna rendszeren kívül más motivációs eszközöket is igyekszünk alkalmazni időnként. A legjobb tanulmányi eredményeket minden fél évben valamilyen különleges programmal jutalmazzuk: sárkányhajózás, jégkorcsolyázás.

Másik bevett szokásunk, hogy rövid, belátható határidőre kötünk szerződéseket a gyerekekkel. A szerződés tárgya mindig egy olyan rossz szokás elhagyása, megváltoztatása vagy valamilyen pozitív cél kitűzése. Ezt mindig a gyerekek határozzák meg. Ilyenek lehetnek például: két hét alatt két ötös megszerzése matekból vagy két hét csúnya beszéd nélkül.

1962797_703272046380881_1864913863_n10553616_768923619815723_6686947898991660866_n

1458682_658613697513383_713807918_n

 

Napi menetrend

A tanodában minden nap meghatározott menetrend szerint zajlik, amely biztonságérzetet ad a gyerekeknek és fejleszti az időérzéküket is.

14 és 15 óra között beszélgetés, szabad játék van.

15 órakor kezdődik a közös tanulás, ahova igyekszünk nem bekényszeríteni a gyerekeket, hanem kedvet csinálni hozzá. Általában működik és a srácok szívesen veszik, hogy van egy tanulótársuk, aki csak velük foglalkozik, de van, akinél muszáj nyomást alkalmaznunk. Náluk általában egy szünettel megadott időkeretben tanulunk, hogy legyen mihez viszonyítaniuk. 16 óra után az alsósok jönnek be a közös tanulásra, akiket viszont már nem nyúzunk a leckékkel. Észrevettük ugyanis, hogy a hozzánk járó alsósok zömének az iskolaérettség követelményeivel is

17 óra után közösen uzsonnázunk, azután pedig kezdődnek a műhelyek, kedd és szerda délután kétféle műhely közül lehet választani. A nálunk működő műhelyek: néptánc, balett, társasjáték, sport/foci. A műhelyek egy részét a mentorok tartják, de van olyan foglalkozás, amelyeket lelkes önkéntesek vezetnek (rajz, balett, néptánc)

Rajz, zene, média, élménypedagógia, kreatív foglalkozások is külön műhelyekként működtek korábban. Egy programfejlesztésünknek köszönhetően azonban kicsit átalakítottuk a napi menetrendet.

Csütörtökön 16 órától az alsósoknak tartunk fejlesztő délutánt, amit Kölyök Klubnak kereszteltünk el. Ezekbe a foglalkozásokba felváltva építjük bele a fenti területeket. Egyik például héten a rajzot használjuk, mint közös készségfejlesztő eszközt, másik héten a zenére fektetünk nagyobb hangsúlyt.

A felsősöké a péntek, ekkor tartjuk a Kamasz Klubot, ahova szintén beleszőjük a zenét, médiát, élménypedagógiát és a kreatív foglalkozásokat. Itt fontos szerepet kap a demokráciára nevelés és a felelősségvállalás, érdekérvényesítés fejlesztése is. Minden klubot beszélgető körrel kezdünk és fejezünk be, a programot pedig közösen tervezzük meg és szervezzük le. A klub működési szabályait, kereteit is közösen határoztuk meg és a közösség felelősségévé vált, hogy mindenki betartsa azokat.

1689575_697355330305886_122631676_n 1925108_693981213976631_1566140705_n 1981766_707467482628004_897976311_n

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s